Terveystutkimukset

Jalostustoimikunta suosittelee kaikille boksereille tehtävän vähintään seuraavat terveystutkimukset:

Lisäksi seuraavat tutkimukset on helppo suorittaa muiden kuvaustutkimusten yhteydessä:

Osaan tutkimuksista on nyt mahdollisuus tilata lähetteet sähköisesti kennelliiton OmaKoira -palvelun kautta. Lisätietoja http://www.kennelliitto.fi/uutiset/lahetteet-virallisiin-terveystutkimuksiin-voi-nyt-tilata-etukateen-sahkoisesti

Jalostustoimikunnan tietoon on viimeaikoina tullut useita puhkeamattomien hampaiden aiheuttamia ongelmia. Lisätietoa hammasongelmista löydät Anidentin linkistä: http://www.anident.fi/tekstit/Puhkeamaton%20hammas
%20ja%20sen%20aiheuttama
%20leukaluukysta%2023.3.2011.pdf

Jalostustoimikunta suorittaa myös bokserin terveystilanteen kartoittamista ja tilastoi kerättyä tietoa. Jokainen bokserin omistaja sekä kasvattaja voi osallistua rodun terveystilanteen kartoittamiseen vastaamalla terveyskyselyyn oman koiransa tai kasvattiensa osalta.

Terveyskysely

Kyselyn tarkoituksena on selvittää rotumme yleistä terveystilannetta. Yksittäisen koiran tiedot ovat luottamuksellisia ja vain rotujärjestön jalostustoimikunnan käytössä.

Täytä lomake mahdollisimman huolellisesti, se auttaa kartoittamaan rotumme tilannetta. Tällä kyselyllä pyrimme selvittämään ensisijaisesti eri linjoissa ja suvuissa usein esiintyviä ongelmia, joten nimettömistä tiedoista ei ole jalostuksellista apua. Osa kysymyksistä ei koske perinnöllisiä sairauksia, vaan kartoitamme eri asioiden yleistä esiintymistä rodussamme. Toivoisimme, että täytät lomakkeen myös siinä tapauksessa, että koirallasi ei ole ollut sairauksia.

Terveyskyselylomakkeeseen pääset tästä.

Terveyskyselyä on myös mahdollista päivittää myöhemmin.

Uusimman yhteenvedon terveydestä löydät rodun jalostuksen tavoiteohjelmasta (JTO) sivuilta 37-60.

Kuolinsyykysely

Bokserin yleisin kuolinsyy on syöpä ja tämän hetkisen tiedon mukaan bokserin keskimääräinen elinikä on 8 vuotta 2 kuukautta (lähde KoiraNet jalostustietokanta kuolinsyytilasto, 7.3.2016). Kennelliiton jäsen voi Omakoira -jäsenpalvelun kautta merkitä omistamansa koiran kuolintiedot ja ne tulevat näkyviin KoiraNet -jalostustietokantaan. Toivoisimme, että täyttäisitte kuolinsyyn mahdollisimman tarkasti, jotta tuloksia voidaan käyttää tulevaisuudessa paremmin hyödyksi.

Suomen Bokseriyhdistys kerää myös kuolinsyytietoa omalla kuolinsyykysely-nettilomakkeella. Tiedoista kootaan tilastoja yleisimmistä kuolinsyistä ja lasketaan bokserin keskimääräistä elinikää. Tilastoihin lisätään terveyskyselyn kautta ilmoitetut kuolemat.

Jalostustoimikunta tukee nuoren koiran kuolinsyyn tarkempaa tutkimista. Jos koira joudutaan lopettamaan tai se kuolee alle 7 vuoden ikäisenä, jalostustoimikunta maksaa koiran kuolinsyyn selvittämiseksi tehdyn ruumiinavauksen peruskustannukset. Lisätietoja Eviran sivuilta ja Helsingin yliopiston sivuilta. Toimita jalostustoimikunnalle avausraportti, kuitti maksusta ja tilinumero mille korvaus maksetaan. Jos avausraporttiin ei ole merkitty koiran rekisterinumeroa ja oikeaa nimeä, lisääthän tiedot mukaan.