Uutiset

13.10.2014 Puppy & Veteran Show 2014 tulokset Lue lisää » 7.10.2014 Atibox FH-joukkueen ilmoittautumista pidennetty! Lue lisää » 28.9.2014 Pevisa ajalla 1.1.-31.5.2015 Lue lisää » 3.9.2014 Maksamattomat jäsenmaksut Lue lisää » 26.7.2014 Onnea SBY:n uudet koulutusohjaajat! Lue lisää » 20.7.2014 Toko-rotumestaruuskokeet 12.10.2014 Lue lisää » 20.7.2014 FH-rotumestaruuskokeet Tampereella 27-28.9.2014 Lue lisää » 11.7.2014 PK-mestiksissä aikataulumuutos! Lue lisää »

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla: 658716 kpl

SBY:n tilitiedot

Yhdistyksen tilinumero:
Nordea 127030-207063

Iban
FI80 1270 3000 2070 63
Bic/Swift NDEAFIHH

Vapaaehtoinen Atibox-joukkueiden tukeminen SBY:n tilille, rahankeräyslupa 2020/2013/1153.

Tapahtumakalenteri

« Lokakuu 2014 »
M T K T P L S
40 29 30 1 2 3 4 5
41 6 7 8 9 10 11 12
42 13 14 15 16 17 18 19
43 20 21 22 23 24 25 26
44 27 28 29 30 31 1 2

Terveystutkimukset

Jalostustoimikunta suosittelee kaikille boksereille tehtävän vähintään seuraavat terveystutkimukset:

Lisäksi seuraavat tutkimukset on helppo suorittaa muiden kuvaustutkimusten yhteydessä:

Jalostustoimikunnan tietoon on viimeaikoina tullut useita puhkeamattomien hampaiden aiheuttamia ongelmia. Lisätietoa hammasongelmista löydät Anidentin linkistä: http://www.anident.fi/tekstit/Puhkeamaton%20hammas%20ja%20sen%20aiheuttama%20leukaluukysta%2023.3.2011.pdf

Jalostustoimikunta suorittaa myös bokserin terveystilanteen kartoittamista ja tilastoi kerättyä tietoa. Jokainen bokserin omistaja sekä kasvattaja voi osallistua rodun terveystilanteen kartoittamiseen vastaamalla terveyskyselyyn oman koiransa tai kasvattiensa osalta.

Terveyskysely

Kyselyn tarkoituksena on selvittää rotumme yleistä terveystilannetta. Yksittäisen koiran tiedot ovat luottamuksellisia ja vain rotujärjestön jalostustoimikunnan käytössä.

Täytä lomake mahdollisimman huolellisesti, se auttaa kartoittamaan rotumme tilannetta. Tällä kyselyllä pyrimme selvittämään ensisijaisesti eri linjoissa ja suvuissa usein esiintyviä ongelmia, joten nimettömistä tiedoista ei ole jalostuksellista apua. Osa kysymyksistä ei koske perinnöllisiä sairauksia, vaan kartoitamme eri asioiden yleistä esiintymistä rodussamme. Toivoisimme, että täytät lomakkeen myös siinä tapauksessa, että koirallasi ei ole ollut sairauksia.

Terveyskyselylomakkeeseen pääset tästä.

Terveyskyselyä on myös mahdollista päivittää myöhemmin.

Vuoden 2008 terveyskyselyiden yhteenvedon voit lukea tästä. Uusimman yhteenvedon terveydestä löydät rodun jalostuksen tavoiteohjelmasta (JTO) sivuilta 37-60.

Kuolinsyykysely

Bokserin yleisin kuolinsyy on syöpä ja tämän hetkisen tiedon mukaan bokserin keskimääräinen elinikä on 7 vuotta 11 kuukautta (lähde KoiraNet jalostustietokanta kuolinsyytilasto, 12.6.2013). Kennelliiton jäsen voi Omakoira -jäsenpalvelun kautta merkitä omistamansa koiran kuolintiedot ja ne tulevat näkyviin KoiraNet -jalostustietokantaan.

Suomen Bokseriyhdistys kerää myös kuolinsyytietoa omalla kuolinsyykysely-nettilomakkeella. Tiedoista kootaan tilastoja yleisimmistä kuolinsyistä ja lasketaan bokserin keskimääräistä elinikää. Tilastoihin lisätään terveyskyselyn kautta ilmoitetut kuolemat.

Jalostustoimikunta tukee nuoren koiran kuolinsyyn tarkempaa tutkimista. Jos koira joudutaan lopettamaan tai se kuolee alle 7 vuoden ikäisenä, jalostustoimikunta maksaa koiran kuolinsyyn selvittämiseksi tehdyn ruumiinavauksen peruskustannukset. Lisätietoja Eviran sivuilta ja Helsingin yliopiston sivuilta. Toimita jalostustoimikunnalle avausraportti, kuitti maksusta ja tilinumero mille korvaus maksetaan. Jos avausraporttiin ei ole merkitty koiran rekisterinumero ja oikeaa nimeä niin lisääthän tiedot mukaan.