Kokeet ja kilpailut:

Suomen bokseriyhdistys järjestää vuosittain rotumestaruuskilpailut PK lajeissa sekä erikoisjäljellä (IFH). Rotumestaruuskilpailut järjestetään aina vuoro vuosin kunkin alaosaston toimesta, koe- ja koulutustoimikunnan tukemana.

SBY on järjestänyt rotumestaruuskilpailuja myös TOKO:ssa. Tämä ei ole ollut joka vuotinen mestaruuskilpailu, vaan se on järjestetty mahdollisuuksien ja lupaavien osallistujamäärien mukaan. Jatkossakin nämä TOKO mestaruuskilpailut ovat mahdollisia, mikäli lajin harrastajista löytyy tarpeeksi osalitujia jotta kisat kannattaa järjestää.

Rotumestaruuskilpailuiden lisäksi SBY järjestää leikkimielisen rotuottelun, ABCD-ottelun, yhdessä airedalenterrierien, dobermannien ja collieiden kanssa. ABCD-ottelussa kisailevat keskenään nuo kolme rotua mölliluokissa sekä kisaavien luokissa. ABCD-ottelun järjestää kunkin rodun rotuyhdistys vuorollaan.

SBY pyrkii kasaamaan vuosittain joukkueen myös Who Bites the Best rotuotteluun jossa kisataan rotumestaruudesta suojelussa (IGP). Kilpailu on avoin kaikille palveluskoiraroduille. Kilpailuun osallistutaan joukkueena.

Yllä mainittujen kilpailujen lisäksi SBY lähettää vuosittain edustusjoukkueen Atibox-kilpailuihin. Atibox-kilpailut järjestetään suojelussa (IGP) ja erikoisjäljellä (IFH).

PK-rotumestaruuskilpailut

PK-Rotumestikset 2012

SBY:n rotumestaruuskisat pyritään järjestämään vuosittain. Vetovastuu kisojen järjestämisellä on aina kullakin alaosastolla vuorollaan.

Rotumestiksissa on mahdollista kisata seuraavissa lajeissa:
  • jälki
  • haku
  • etsintä
  • viesti
  • suojelu.

Vuoden 2022 PK-rotumestaruuskilpailut

Järjestämisvuorossa Lahden alaosasto

2021 Rotumestaruuskilpailut

Vuoden 2021 rotumestaruuskilpailut PK-lajeissa järjestettiin Turun alaosaston toimesta Haunissa 9.10.2021.

Kisailijoita oli kahdessa lajissa, haussa ja suojelussa

Hakuun (PAHA) osallistui yksi koirakko:

Desiree Sevelius, YANTO VON DER ERLENWEIDE

Suojeluun (IGP) osallistui kaksi koirakkoa:

Laura Mäiseli, PANZAIN KYL SE KOTONA OSAS
Ville Hakala, SKY BRIDGE COWBOY FROM HELL

Rotumestaruus jaettiin Laura Mäiselille ja koiralle PANZAIN KYL SE KOTONA OSAS "Pera". IGP3 tulos pistein 229.

Myös Umbron malja kiertopalkinto päivän parhaasta tottiksesta meni Lauralle ja Peralle!

IFH-rotumestaruuskilpailut

FH-mestikset 2015

Erikoisjäljen (IFH) rotumestaruuskilpailut pyritään järjestetämään vuosittain. Vetovastuu kisojen järjestämisellä on kullakin alaosastolla vuorollaan.

Vuoden 2022 IFH-rotumestaruuskilpailut

Järjestämisvuorossa Uudenmaan alaosasto

2021 Rotumestaruuskilpailut (IFH)

Vuoden 2021 IFH rotumestaruuskilpailut järjestettiin Pohjanmaan alaosaston järjestäminä Alavudella 11.9.2021.

Kisaajia osallistuis yhteensä yhdeksän.
IFH2-LUOKKA:

CALYPSO VON DER KLEINEN HEXE & Eija Penttinen
BITS BITE BILLION DOLLAR BABE & Laura Mäiseli
LEONARDO DEL CONTE DI VITALBA & Harri Latikka
SKY BRIDGE VALSE LA PETIT & Kirsi Kuivila
GIVEMEFIVE TINKERBELL & Sirpa Annala

IFH1-LUOKKA:

ROCKBOX ASTERIX & Harri Sonninen
VUORMAN GIDEON & Riikka Salo
PANTZAIN KYL SE KOTONA OSAS & Laura Mäiseli
BULLRUNNERS ICON & Päivi Hakuli

Tuloksia tuli seuraaville koirille:

GIVEMEFIVE TINKERBELL & Sirpa Annala IFH2 90p.
BITS BITE BILLION DOLLAR BABE & Laura Mäiseli IFH1 89p.
ROCKBOX ASTERIX & Harri Sonninen IFH1 89p.

Vuoden 2021 Rotumestari on Sirpa Annalla koiralla GIVEMEFIVE TINKERBELL hienolla ykköstuloksella!

Tuomarina kokeessa toimi Mika Mattila

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TOKO-mestaruuskilpailut

TOKO-mestaruuskokeita ei tällä hetkellä järjestetä vuosittain. Niiden järjestämistä tullaan miettimään toistaiseksi aina vuosi kerrallaan. Järjestämseen vaikuttaa lajin harrastajamäärät bokserien keskuudessa, eli potentiaalisten osallistujien määrä kilpailuun.
Lisäksi tarvitaan porukka joka ottaa kisat järjestääkseen, nyt kun sitä ei ole määritelty joka vuotiseksi kilpailuksi josta kukin alaosasto ottaisi päävastuun aina vuorollaan.
Lajin harrastajamääriä pyritään selvittämään mm. kyselyyillä nettisivujen ja facebookin kautta. Mikäli koet että TOKO-mestikset olisi hyvä juttu, ja olisit mahdollisesti valmis osallistumaan kisoihin tai järjetäjien joukkoon, ota yhteyttä SBY:n koe- ja koulutusvastaavaan, niin saadaan järjestettyä boksereillekin TOKO-mestikset useammin!

ABCD-ottelu

Vuoden 2022 ABCD-ottelu järjestetään 19.6.2022 Keski-Suomessa.

Järjestysvuorossa on bokserit. Koe- ja koulutustoimikuntaa järjestelyissä auttaa Keski-Suomen alaosasto.

Tuomarina kokeessa toimii Pekka Väisänen.

Lisätietoja tapahtumasta löytyy SBY:n Facebook sivuilta "ABCD-ottelu 2022" tapahtuman alta, tai yhdistyksen koe- ja koulutusvastaavalta.
ABCD-ottelu on vuosittain järjestettävä leikkimileinen rotuottelu airedalenterrierien, dobermannien, collieiden ja boksereiden kesken. Ottelussa kisataan kahdessa luokassa, mölleissä ja kisailevissa. Otteluun kerätään joukkue aina kaikista halukkaista bokseriharrastajista jotka täyttävät osallistumiskriteerit. Kriteerit löytyy aina ottelumainoksesta. ABCD-ottelu on loistava mahdollisuus kisauran aloitteleville hakea kisatuntumaa itselle ja koiralle ennen isompia kisoja. Ja jo kisanneille tämä on mukava yksi kisakokemus lisää, samalla pääsee antamaan tukensa ja vinkkinsä kisauraa aloitteleville joukkuetovereille!

Linkki ABCD ottelun sääntöihin tässä.

Who Bites the Best

Kuvateksti

Who Bites the Best tai tutummin WBtB on ainutlaatuinen rotuottelu suojelussa, joka on avoin kaikille palveluskoiraroduille. Rotuyhdistykset keräävät joukkueensa kilpailuun.

Vuonna 2022 yhdistys on päättänyt tukea jäseniään maksamalla osallitumismaksun kokeeseen, luokasta riippumatta.

Lisätietoja yhdistyksen koe- ja koulutusvastaavalta.

Wubox kilpailut

SBY vaihtoi Atiboxista Wuboxiin vuodesta 2022 alkaen,

Suomi pyrkii lähettämään vuosittain edustusjoukkueen Wubox kilpailuihin joissa kisataan suojelussa (IGP) ja erikoisjäljessä (IFH).

Linkki Wuboxin sivuille:

Atibox kilpailut

SBY kuului vuoden 2021 loppuun Atiboxiin jonka jälkeen se vaihtoi Wuboxin alle.

Suomi pyrki lähettämään vuosittain Suomen edustusjoukkueen Atibox kilpailuihin joissa kisattiin suojelussa (IGP) ja erikoisjäljellä (IFH).

Atibox kisoja järjestetään edelleen, ja sinne on mahdollista ilmoittautua. Nyt kun SBY ei kuulu enää tähän organisaatioon niin tästä syystä kilpailijat ilmoittautuvat kisoihin itse, edustaen kisoissa Suomea.

Linkki Atiboxin sivuille: http://www.atibox-online.net