Kokeet ja kilpailut:

Suomen bokseriyhdistys järjestää vuosittain rotumestaruuskilpailut PK lajeissa sekä erikoisjäljellä (FH). Rotumestaruuskilpailut järjestetään aina vuoro vuosin kunkin alaosaston toimesta, koe- ja koulutustoimikunnan tukemana.

SBY on järjestänyt rotumestaruuskilpailuja myös TOKO:ssa. Tämä ei ole ollut joka vuotinen mestaruuskilpailu, vaan se on järjestetty mahdollisuuksien ja lupaavien osallistujamäärien mukaan. Jatkossakin nämä TOKO mestaruuskilpailut ovat mahdollisia, mikäli lajin harrastajista löytyy tarpeeksi osalitujia jotta kisat kannattaa järjestää.

Rotumestaruuskilpailuiden lisäksi SBY järjestää leikkimielisen rotuottelun, ABCD-ottelun, yhdessä airedalenterrierien, dobermannien ja collieiden kanssa. ABCD-ottelussa kisailevat keskenään nuo kolme rotua mölliluokissa sekä kisaavien luokissa. ABCD-ottelun järjestää kunkin rodun rotuyhdistys vuorollaan.

SBY pyrkii kasaamaan vuosittain joukkueen myös Who Bites the Best rotuotteluun jossa kisataan rotumestaruudesta suojelussa (IGP). Kilpailu on avoin kaikille palveluskoiraroduille. Kilpailuun osallistutaan joukkueena.

Yllä mainittujen kilpailujen lisäksi SBY lähettää vuosittain edustusjoukkueen Atibox-kilpailuihin. Atibox-kilpailut järjestetään suojelussa (IGP) ja erikoisjäljellä (FH).

PK-rotumestaruuskilpailut

PK-Rotumestikset 2012

SBY:n rotumestaruuskokeissa on mahdollista kisata seuraavissa lajeissa:
  • jälki
  • haku
  • etsintä
  • viesti
  • suojelu.

2019 Rotumestaruuskilpailut

Vuoden 2019 rotumestaruuskilpailut PK-lajeissa kisattiin Pohjanmaalla pohjanmaan alaosaston järjestäminä.

Vuoden 2019 tulokset:

HAKU:
Kristiina Kallio ja Flirtin E Presto, 266 p., HK3, Rotumestari 2019
Desiree Sevelius ja Yanto von der Erlenwiede, 233p., HK1
Taina Saarinen ja Momo's Lars, 235p.
Susa Rantamäki ja Apfels Calevi, 196p.

SUOJELU:
Laura Mäiseli ja Pantzain Kyl Se Kotona Osas, 247p., IGP3, Rotumestari 2019
Harri Sonninen ja Rockbox Asterix, 215p.
Toni Mäki-Latikka ja Flirtin El Grande, hyl.

METSÄJÄLKI:
Tuula Nolvi ja Moonraker Nova for Leedalein, 244p.
Kirsi Oja ja Tenten Rex, 207p.

Tuomareina toimivat:
Jussi Vaahtoniemi
Outi Hermiö
Mia Sandelin

FH-rotumestaruuskilpailut

FH-mestikset 2015

Erikoisjäljen (FH) rotumestaruuskilpailut järjestetään vuosittain kunkin alaosaston järjestämänä.

2019 Rotumestaruuskilpailut (FH)

Vuoden 2019 FH-rotumestaruuskilpailut järjestettiin 5.10.2019 Hämeenkyrössä.

Tuomarina Outi Hermiö

Boksereiden FH-mestikset 2019 taputeltu!
Päivä tarjosi mukavaa yhdessä oloa lajin ja rodun parissa, boksereiden aivopieruja, hyviä paalulta lähtöjä ja kyllä siellä useampi suora ja kulmakin suoritettiin, mutta valitettavasti tänään ei yhtäkään loppuun asti suoritettu jälkeä. Alusta oli haastava, mutta kun kyseessä erikoisjälki, niin alusta oli juuri sopiva mestaruuskisoihin! Kisaajille jäi pohdittavaa ja tavoitteita loppu kaudelle, mutta myös arvokasta kokemusta tältä päivältä!

Tämän päivän osallistujat:
IFH2
Bits Bite Billion Dollar Babe ja Laura Mäiseli 43p
Sky Bridge Unbeatable ja Pirve Tommola 16p
Momo's Lars ja Taina Saarinen 5p
Momo's Lhaya ja Kati Korhonen 1p
IFH1
Ability Narnia Netty ja Elli Kiramo 38p

Kiitos Tampereen alaosastolle ja talkoilijoille hyvin järjestetystä päivästä, sekä Outille tuomaroinnista!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TOKO-mestaruuskilpailut

TOKO-mestaruuskokeita ei tällä hetkellä järjestetä vuosittain. Niiden järjestämistä tullaan miettimään toistaiseksi aina vuosi kerrallaan. Järjestämseen vaikuttaa lajin harrastajamäärät bokserien keskuudessa, eli potentiaalisten osallistujien määrä kilpailuun.
Lisäksi tarvitaan porukka joka ottaa kisat järjestääkseen, nyt kun sitä ei ole määritelty joka vuotiseksi kilpailuksi josta kukin alaosasto ottaisi päävastuun aina vuorollaan.
Lajin harrastajamääriä pyritään selvittämään mm. kyselyyillä nettisivujen ja facebookin kautta. Mikäli koet että TOKO-mestikset olisi hyvä juttu, ja olisit mahdollisesti valmis osallistumaan kisoihin tai järjetäjien joukkoon, ota yhteyttä SBY:n koe- ja koulutusvastaavaan, niin saadaan järjestettyä boksereillekin TOKO-mestikset useammin!

ABCD-ottelu

ABCD-ottelu on vuosittain järjestettävä leikkimileinen rotuottelu airedalenterrierien, dobermannien, collieiden ja boksereiden kesken. Ottelussa kisataan kahdessa luokassa, mölleissä ja kisaavissa. Otteluun kerätään joukkue aina kaikista halukkaista bokseriharrastajista jotka täyttävät osallistumiskriteerit. Kriteerit löytyy aina ottelumainoksesta. ABCD-ottelu on loistava mahdollisuus kisauran aloitteleville hakea kisatuntumaa itselle ja koiralle ennen isompia kisoja. Ja jo kisanneille tämä on mukava yksi kisakokemus lisää, samalla pääsee antamaan tukensa ja vinkkinsä kisauraa aloitteleville joukkuetovereille!

Who Bites the Best

Who Bites the Best tai tutummin WBtB on ainutlaatuinen rotuottelu suojelussa, joka on avoin kaikille palveluskoiraroduille. Rotuyhdistykset keräävät joukkueensa kilpailuun.

Atibox kilpailut

Suomi lähettää vuosittain edustusjoukkueen Atibox kilpailuihin joissa kisataan suojelussa (IGP) ja erikoisjäljellä (FH).

Linkki Atiboxin sivuille: http://www.atibox-online.net