Kokeet ja kilpailut:

Suomen bokseriyhdistys järjestää vuosittain rotumestaruuskilpailut PK lajeissa sekä erikoisjäljellä (IFH). Rotumestaruuskilpailut järjestetään aina vuoro vuosin kunkin alaosaston toimesta, koe- ja koulutustoimikunnan tukemana.

SBY on järjestänyt rotumestaruuskilpailuja myös TOKO:ssa. Tämä ei ole ollut joka vuotinen mestaruuskilpailu, vaan se on järjestetty mahdollisuuksien ja lupaavien osallistujamäärien mukaan. Jatkossakin nämä TOKO mestaruuskilpailut ovat mahdollisia, mikäli lajin harrastajista löytyy tarpeeksi osalitujia jotta kisat kannattaa järjestää.

Rotumestaruuskilpailuiden lisäksi SBY järjestää leikkimielisen rotuottelun, ABCD-ottelun, yhdessä airedalenterrierien, dobermannien ja collieiden kanssa. ABCD-ottelussa kisailevat keskenään nuo kolme rotua mölliluokissa sekä kisaavien luokissa. ABCD-ottelun järjestää kunkin rodun rotuyhdistys vuorollaan.

SBY pyrkii kasaamaan vuosittain joukkueen myös Who Bites the Best rotuotteluun jossa kisataan rotumestaruudesta suojelussa (IGP). Kilpailu on avoin kaikille palveluskoiraroduille. Kilpailuun osallistutaan joukkueena.

Yllä mainittujen kilpailujen lisäksi SBY lähettää vuosittain edustusjoukkueen Atibox-kilpailuihin. Atibox-kilpailut järjestetään suojelussa (IGP) ja erikoisjäljellä (IFH).

PK-rotumestaruuskilpailut

PK-Rotumestikset 2012

SBY:n rotumestaruuskisat pyritään järjestämään vuosittain. Vetovastuu kisojen järjestämisellä on aina kullakin alaosastolla vuorollaan.

Rotumestiksissa on mahdollista kisata seuraavissa lajeissa:
  • jälki
  • haku
  • etsintä
  • viesti
  • suojelu.

2020 Rotumestaruuskilpailut

Vuoden 2020 rotumestaruuskilpailut PK-lajeissa järjestettiin Uudenmaan alaosaston toimesta Hyvinkäällä 18.10.2020.

Kisailijoita oli kahdessa lajissa, haussa ja suojelussa

Hakuun (PAHA) osallistui neljä koirakkoa:

Merja Ronkainen, APFELS FACTOR TRACTOR
Desiree Sevelius, YANTO VON DER ERLENWEIDE
Virpi Sundvall, FLIRTIN AKSENTTI

Suojeluun (IGP) osallistui kolme koirakkoa:

Eveliina Rehnfors, LUNA DEL CONTE DI VITALBA
Eveliina Rehnfors, BULLRUNNERS ICON
Harri Latikka, LEONARDO DEL CONTE DI VITALBA

Rotumestaruudet päästiin jakamaan kummassakin lajissa hienoilla tuloksilla!

Rotumestari 2020 PAHA Virpi Sundvall koirallaan FLIRTIN AKSENTTI tuloksella PAHA3 261p

Rotumestari 2020 IGP Harri Latikka koirallaan LEONARDO DEL CONTE DI VITALBA tuloksella IGP3 242p

Umbron malja kiertopalkinto päivän parhaasta tottiksesta meni Virpille!

Tuomareina kokeessa toimi Tero Oravasaari ja Jarno Rantanen, maalimiehenä Mikael Lammi.

FH-rotumestaruuskilpailut

FH-mestikset 2015

Erikoisjäljen (IFH) rotumestaruuskilpailut pyritään järjestetämään vuosittain. Vetovastuu kisojen järjestämisellä on kullakin alaosastolla vuorollaan.

2020 Rotumestaruuskilpailut (IFH)

Vuoden 2020 IFH rotumestaruuskilpailut järjestettiin Itä-Suomen alaosaston järjestäminä Kuopiossa 27.9.2020.

Kisaajia osallistuis yhteenäs seitsämän.

IFH1 kisaajat:

Santra Kapanen, APFELS ELLA VON ANGEL
Kirsi Kuivila, SKY BRIDGE VALSE LA PETIT
Tiina Lempiälä, GIANNA VOM WESTERWALD-JUWEL
Eija Penttinen, CALYPSO VON DER KLEINEN HEXE
Susanna Pölönen, PLAYBOX'S FLASH OF THE SHADOW

IFH2 kisaajat:

Elli Kiramo, ABILITY NARNIA NETTY
Harri Latikka, LEONARDO DEL CONTE DI VITALBA

Rotumestariksi 2020 leivottiin Kirsi Kuivila koiralla SKY BRIDGE VALSE LA PETIT tuloksella IFH1 74p

Tuomarina kokeessa toimi Jari Kokkonen

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TOKO-mestaruuskilpailut

TOKO-mestaruuskokeita ei tällä hetkellä järjestetä vuosittain. Niiden järjestämistä tullaan miettimään toistaiseksi aina vuosi kerrallaan. Järjestämseen vaikuttaa lajin harrastajamäärät bokserien keskuudessa, eli potentiaalisten osallistujien määrä kilpailuun.
Lisäksi tarvitaan porukka joka ottaa kisat järjestääkseen, nyt kun sitä ei ole määritelty joka vuotiseksi kilpailuksi josta kukin alaosasto ottaisi päävastuun aina vuorollaan.
Lajin harrastajamääriä pyritään selvittämään mm. kyselyyillä nettisivujen ja facebookin kautta. Mikäli koet että TOKO-mestikset olisi hyvä juttu, ja olisit mahdollisesti valmis osallistumaan kisoihin tai järjetäjien joukkoon, ota yhteyttä SBY:n koe- ja koulutusvastaavaan, niin saadaan järjestettyä boksereillekin TOKO-mestikset useammin!

ABCD-ottelu

Vuoden 2020 ABCD ottelu peruttiin.

ABCD-ottelu on vuosittain järjestettävä leikkimileinen rotuottelu airedalenterrierien, dobermannien, collieiden ja boksereiden kesken. Ottelussa kisataan kahdessa luokassa, mölleissä ja kisaavissa. Otteluun kerätään joukkue aina kaikista halukkaista bokseriharrastajista jotka täyttävät osallistumiskriteerit. Kriteerit löytyy aina ottelumainoksesta. ABCD-ottelu on loistava mahdollisuus kisauran aloitteleville hakea kisatuntumaa itselle ja koiralle ennen isompia kisoja. Ja jo kisanneille tämä on mukava yksi kisakokemus lisää, samalla pääsee antamaan tukensa ja vinkkinsä kisauraa aloitteleville joukkuetovereille!

Who Bites the Best

Vuoden 2020 Who Bites the Best ottelu on peruttu. Tapahtuma järjestetään seuraavan kerran kesällä 2021.

Who Bites the Best tai tutummin WBtB on ainutlaatuinen rotuottelu suojelussa, joka on avoin kaikille palveluskoiraroduille. Rotuyhdistykset keräävät joukkueensa kilpailuun.

Atibox kilpailut

Suomi lähettää vuosittain edustusjoukkueen Atibox kilpailuihin joissa kisataan suojelussa (IGP) ja erikoisjäljellä (FH).

Linkki Atiboxin sivuille: http://www.atibox-online.net